Nutrition Matters

Fiskolja under graviditeten ökar muskel- och benmassa hos barnet

En grupp forskare från England och Danmark undersökte hur tillskott av fiskolja under graviditeten påverkar barnens tillväxt och kroppsbyggnad senare i livet. 736 kvinnor fick antingen fleromättade fettsyror i form av 2,4 g omega 3 i en blandning av eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA), eller olivolja varje dag från gravidvecka 24 till och med en vecka efter födseln. (Mer om olika fettsyror i webbkursen Grundläggande Näringslära – Baskurs.)

 

Barnens vikt, längd och huvudomkrets mättes elva gånger från födseln upp till sex års ålder. Resultatet visade ett högre body mass index (BMI), hos barnen som fick fiskolja, från ett år till 6 års ålder. Undersökningar visade att ökningen av barnens BMI, vid sex års ålder, inte var på grund av ökad andel fett (i procent) på kroppen, alltså fetma, utan en ökad muskel- och benmassa hos barnen. Forskarna menar att fiskoljan hade en generell och hälsosam tillväxtstimulerande effekt.

 

Källa: BMJ, september 2018

 

Kommentar:

BMI mäter förhållandet mellan vikt och längd enligt formeln: vikt i kilo / längden i meter x längden i meter, t.ex. 70 kg / 1,75 x 1,75 = BMI ca 23, vilket hamnar i normalviktsspannet, se tabellen nedan. BMI–tabeller för vuxna skiljer sig från barn.  Att ha högt body mass index (BMI) associeras för det mesta med övervikt och fetma. Dock kan det vara missvisande eftersom BMI inte skiljer på vikten av fett, muskler, skelettet och annan massa i kroppen. En person som tränar mycket, och har mycket muskler, kan därför hamna i spannet överviktig. Därför bör man inte endast gå efter vilken BMI man har, utan även tänka på kroppens sammansättning.

Tabell för BMI (vuxna)

<16               Allvarligt underviktig
16 – 19.9       Underviktig
20 – 24.9      Normalviktig
25 – 29.9      Överviktig
>30               Fetma