Nutrition Matters

Inflammatoriska hudbesvär

Probiotika effektivt vid olika inflammatoriska hudbesvär

Det pratas mycket om vårt mikrobiom och hur det påverkar vår hälsa. Det som oftast diskuteras är vår tarmflora, men vi har även bakterieflora på andra ställen i kroppen, till exempel i munnen, lungorna, i underlivet och på huden.

 

Faktum är att vi har runt 1 000 olika bakteriestammar på huden! 

 

Det finns både de stammar som främjar hälsan, de som är mindre gynnsamma för hälsan och några som är direkt sjukdomsbringande. Det är viktigt att få en bra mångfald i sin flora.

 

Det pratas mest som sagt om tarmfloran, men det har även visats vara viktigt för andra delar av kroppen, till exempel för huden. De goda bakterier som lever i våra kroppar, och som man även får i sig genom vissa livsmedel och tillskott, kallas för probiotika. Pro betyder för och bio betyder liv. När vi får i oss probiotika via tillskott eller kosten påverkar det vårt eget mikrobiom.

 

På senare år har man börjat förstå hur vår kost, näringsintag och livsstil påverkar hudens hälsa inifrån och ut. Det finns mängder med forskning som har undersökt effekten av olika livsmedel och näringsämnen på hudens hälsa. Forskare har börjat förstå mer och mer hur hudens eget mikrobiota spelar en viktig roll för hudens hälsa och olika hudsjukdomar.

 

 

Probiotika är effektivt vid inflammatoriska hudbesvär

 

I en genomgång av kliniska studier tittade man på effekten av probiotika på olika hudåkommor. Resultatet visade att både tillskott av probiotika och olika varianter av probiotikaprodukter, som man applicerar på huden, är effektiva vid vissa inflammatoriska hudproblem, sårläkning och till och med hudcancer.

 

Det är känt sedan tidigare att mage-tarmhälsan är kopplat till hudens hälsa och en av dessa kopplingar är mikrobiomet. Man har även sett kopplingar mellan inflammation i tarmen och inflammatoriska tarmsjukdomar, till exempel psoriasis. Detta beskrivs väldigt intressant i denna artikel.

 

Mat som naturligt innehåller probiotika är mjölksyrade grönsaker (t.ex. surkål och kimchi), kefir, filmjölk, yoghurt, natto, misosoppa, kombucha m.fl.

 

Genom att äta mycket fibrer från kosten i form av grönsaker, frukt och bär, tillför man näring till bakterierna och gynnar sin tarmflora genom kosten.

 

Stress, antibiotika, sömnbrist och alkohol är några faktorer som påverkar negativt.

 

Vill du lära dig mer om hur du kan främja din huds hälsa med kost och näring? Gå vår onlinekurs ”Vackrare hy med rätt näring”.

 

Källa: British Journal of Dermatology, 2020