Nutrition Matters blogg

Sömnbrist gör oss inte bara trötta utan har även i otaliga forskningsstudier visats öka risken för en lång rad sjukdomar såsom övervikt, diabetes, cancer, hjärt- och kärlsjukdom och autoimmuna sjukdomar. Under sömn sker reparation av vävnader och bortforsling av olika sorters "cellskräp" från metabola processer, trasiga celler som ska bytas ut, med mera. Denna funktion är särskilt viktig i hjärnan. När vi har sömnbrist får även immunförsvaret sig en törn och kan inte

Kolin räknas ibland in i B-vitaminfamiljen trots att den inte officiellt har definierats som en vitamin. Kolin finns främst i animaliska livsmedel såsom lever, ägg och kött (där gräsuppfött kött innehåller mest). Vi tillverkar även själva en liten mängd kolin i vår lever men vi behöver få i oss kolin via kosten för att komma upp i optimala nivåer.   Kolin behövs för tillverkning av fosfolipider som bygger upp våra cellmembran. Cellmembranens integritet ‒ hur

Visste du att olika ämnen kan styra aktiveringen av våra gener och att man till viss del kan påverka detta genom sina val av kost och livsstil? Det här fenomenet kallas epigenetik och betyder att vissa gener kan aktiveras och andra stängas av oberoende av den genetiska koden. Även om vi ärver en viss gen är det inte säkert att den aktiveras. Dessutom kan gener som aktiverats eller stängts av hos våra förfäder

Artros, eller osteoartrit som det också kallas, är den vanligaste ledsjukdomen i världen. Vid artros förlorar patienten ledbroskens struktur och viktiga funktioner. Sjukdomen är mycket smärtsam drivs på av inflammation i lederna.   Ämnen vid namn polyfenoler, i livsmedel från växtriket, har antiinflammatoriska och antioxidantiska egenskaper och potentiellt förmågan att förnya cellerna i brosket. Blåbär innehåller mycket polyfenoler, framförallt antocyanidiner, I en studie undersökte forskare effekten av polyfenoler från blåbär på smärta och funktionalitet hos

Just nu pågår en artikelserie av Lina Åhlén på kurera.se! Den senaste delen handlar om tarmflorans viktiga roll för hälsan, missa inte det! Tips! Kika i faktarutan längst ner på sidan för en rabattkod på våra webbkurser! De tidigare delarna i serien finns här: Låt 2019 bli starten på ett friskare liv Livsstilsförändringar kan motverka många problem  

Har du som nyårslöfte att förbättra din hälsa? Bra för dig! Men kom ihåg att inte vara för hård mot dig själv. Det är viktigt att vara realistisk när man sätter hälsomål. Ge inte upp om du trillar dit, utan ta tag i det igen utan att döma dig själv. Tänk långsiktigt istället för snabba lösningar eftersom du behöver skapa en livsstil som fungerar i ditt liv och för din situation. Ett annat