Nutrition Matters blogg

D-vitamin klassas egentligen som ett hormon med många viktiga funktioner runtom i kroppen, bland annat för skelettets hälsa och för immunförsvaret. Flera studier visar att personer med låga D-vitaminnivåer har en ökad risk för cancer, hjärtkärlsjukdom, vissa andra sjukdomar och nu, de senaste månaderna, även covid-19.   Vi får i oss inaktiva former av D-vitamin från solljus, kost och kosttillskott. Den inaktiva formen, 25-hydroxyvitamin D, omvandlas till den aktiva formen, 1,25-hydroxyvitamin D. För att D-vitamin

Inom funktionsmedicinen anser man att sömnen är lika viktig för hälsan som kost, motion och stresshantering. Att komma tillrätta med eventuella sömnproblem är lika viktigt som att komma tillrätta med en bristfällig kost eller inaktivitet. Det är tyvärr otroligt vanligt med sömnbrist idag och det har många orsaker.   Vuxna människor behöver sova 7–9 timmar per natt men det är långt ifrån alla som sover ens 7 timmar per natt. När jag får frågan hur

En ny studie visar att ett högt intag av socker påverkar cellernas ämnesomsättning på ett sådant sätt att det leder till impulsivt beteende. Den här typen av impulsivt beteende förknippas med symtom på ADHD och bipolär sjukdom och även aggressivt beteende.   Kopplingen kan hänga ihop med vissa evolutionära faktorer. Forskarna menar att när nivåerna av fruktos stiger inuti cellerna minskar cellernas energinivåer. Detta triggar ett födosökande beteende, liknande det som förekommer vid svält. Den

Att vitaminer och mineraler är viktiga för hälsan är det ingen tvekan om. Att få i sig tillräckligt med näring är mer avgörande än vad många kanske tror. Enligt Bruce Ames, professor i biokemi och molekylärbiologi vid Berkeley-universitetet i Kalifornien, kan även en liten brist av vissa näringsämnen leda till ohälsa och sjukdomar. Bruce har publicerat över 550 vetenskapliga studier och har bland annat undersökt hur våra celler skadas av fria radikaler och hur

Kognitiv nedsättning är förstadiet till olika typer av demenssjukdomar och det pågår mycket forskning just nu för att hitta sätt att bromsa utvecklingen av demens. I en studie har forskare sett att förändringar i kost och livsstil kan förbättra kognitionen hos äldre med kognitiv nedsättning. 119 personer över 65 år med kognitiv nedsättning deltog i studien som pågick i åtta veckor. Deltagarna delades in i två grupper, en grupp som fick hjälp med

Sömnbrist gör oss inte bara trötta utan har även i otaliga forskningsstudier visats öka risken för en lång rad sjukdomar såsom övervikt, diabetes, cancer, hjärt- och kärlsjukdom och autoimmuna sjukdomar. Under sömn sker reparation av vävnader och bortforsling av olika sorters "cellskräp" från metabola processer, trasiga celler som ska bytas ut, med mera. Denna funktion är särskilt viktig i hjärnan. När vi har sömnbrist får även immunförsvaret sig en törn och kan inte